‘UT WIEERTER BORRELPLENKSKE’

Borrelen op z’n Weerts: dat kan nu met het nieuwe borrelplankje gemaakt van eigen bomen.

– DE LIMBURGER – Erwin Schmidt – 6 DECEMBER –

Weert/Tungelroy

Borrelen op z’n Weerts kan voortaan met ‘Ut Wieërter Borrelplênkske’, gemaakt van gevelde beuken uit de Kazernelaan. De stichting Weerterlandhout presenteert zich hiermee tijdens het evenement Winters Weert.

In de loods van Weerterlandhout in Tungelroy wordt door vijftien vrijwilligers druk gezaagd en geschaafd aan een serie borrelplankjes. Met een door Weert Marketing geschonken laserbrander worden de gevels van de Sint Annamolen, het station, Museum W, de Sint Martinustoren en de kasteelpoort in het hout gebrand.

„We maken er in eerste instantie 150, want het branden duurt tien minuten per plankje”, legt penningmeester Erik Goossens uit, terwijl een blauwe straal zich in het hout bijt. De bedoeling is om zo de stichting Weerterlandhout enkele dagen in een pop-upwinkel aan de Hoogstraat onder de aandacht van het publiek te brengen.

Gekapt

Weerterlandhout bestaat in de zomer van 2023 vijf jaar. In Weert gekapte of omgewaaide bomen, die anders worden verbrand in biomassacentrales, krijgen bij Weerterlandhout een tweede leven als egelhuisje, picknickbank, bloembak, doodskist of nu dus ook als borrelplankje.

Het is volgens Goossens onvoldoende bekend dat particulieren en bedrijven ook voorwerpen kunnen bestellen bij de stichting. Zo is bijvoorbeeld de houten wanddecoratie van het Natuur- en Milieucentrum door Weerterlandhout gemaakt. Ook is geholpen bij de inrichting van twee speelplaatsen van scholen. Daarbij kan de stichting steeds precies vertellen welk object van welke boom is gemaakt en waar die ooit heeft gestaan.

Workshops

„In plaats van te proberen meer bezoekers naar onze werkloods in Tungelroy te halen, hebben we besloten zelf naar de mensen toe te gaan. Dat doen we in een pop-upwinkel aan de Hoogstraat 4 tijdens Winters Weert”, legt Goossens uit. Daar worden ook workshops gehouden, zodat bezoekers zelf iets van hout kunnen knutselen.

In samenwerking met Weert Marketing is ‘Ut Wieërter Borrelplênkske’ bedacht, als leuk lokaal product. „Daarvoor is serieproductie nodig en dat is toch iets nieuws voor ons”, zegt Goossens.

Weert Marketing is eenmalig in het gat gestapt dat is ontstaan door opheffing van het Centrummanagement Weert. Dat organiseerde altijd activiteiten in het winkelgebied. Weert Marketing heeft nu bemiddeld bij het vinden van een ruimte voor de pop-upwinkel.

Inpakservice

„We gaan er ook producten van andere lokale ondernemers verkopen, waarmee een leuk cadeaupakket kan worden gemaakt” legt Kirsten den Drijver van Weert Marketing uit. Het gaat dan om onder meer honing van de Sint Annamolen, pannenkoekenmeel, kaarsjes en thee.

Daarnaast komt er een inpakservice in de pop-upzaak, voor wie in het centrum gekochte kerstcadeautjes leuk wil presenteren. De bedoeling is dat de winkel van 17 tot en met 24 december geopend is. De precieze openingsdagen en -tijden staan op de website wintersweert.nl.

Weert Marketing brengt alle activiteiten van ondernemers en verenigingen op deze website bij elkaar: van winterwandelingen tot kerstborrels en bijvoorbeeld ook het ‘Winters Winkelen Weekend’ met straattheater, op 17 en 18 december.

Ut Wieërter Borrelplênkske’ borrelplank winters weert weerterlandhout
Ut Wieërter Borrelplênkske’ borrelplank winters weert weerterlandhout
Ut Wieërter Borrelplênkske’ borrelplank winters weert weerterlandhout